Mar 4, 2009

Pandangan Dr.Ahmad Jazimin (UPSI)




Waalaikum salam Cikgu Zapri,

Maafkan saya kerana lewat bagi respons. Saya baru balik dari menyelia praktikum dan banyak meeting. Hari ni baru buka emel. Lepas ni nak nagajar pula. Sibuk benor rasa.

Benar kata cikgu. Pelajar sekolah rendah banyak cabaran. Psikologi pelajar sekolah rendah berbeza dengan pelajar sekolah menengah atau pun orang dewasa.


Pelajar sekolah rendah masih kurang maklumat, kurang nilai, kurang pengalaman dan kurang matang. Kitalah yang kena memahami dunia sebenar kehidupan mereka. Kadang-kadang mungkin boring sebab dia tak faham apa yang kita faham.

Saya lihat kanak-kanak sekolah rendah boleh diberi kaunseling dan bimbingan. Cuma kaunseling wujud bila ada interaksi psikologi dan kanak-kanak itu sedia untuk menjalani sesi kaunseling. Kalau klien sekolah rendah yang dirujuk mungkin sukar sedikit kerana kaunselor kena mengambil masa untuk mewujudkan rapport. Oleh itu kebijaksanaan kaunselor lah yang membolehkan kanak-kanak tersebut berkongsi dengan jayanya.


Semua kaedah boleh digunakan dengan cara cuba jaya. Dalam kaunseling tiada kaedah yang benar-benar absolute. Ini kerana manusia itu unik. Manusia tidak sama berbanding dengan produk binaan atau makanan. Kita boleh design dan InsyaAllah produk tersebut terhasil. Tidak seperti manusia yang mempunyai pemikiran, perasaan dan boleh bertingkah laku dengan cara apa sekali pun mengikut nuraninya. Fungsi kaunseling hanya untuk memahami dan membantu kesulitan yang klien hadapi. Namun begitu sekiranya di pihak klien sendiri dia tidak hendak berubah, apa usaha kaunselor? Kaunselor boleh berusaha tetapi tidak memaksa klien. Kerana kaunselor sedar beliau hanya membantu daripada aspek teoritikal kaunseling tetapi yang menentunya adalah Allah s.w.t.

Namun begitu, perdebatan untuk membantu individu sentiasa segar dalam kalangan kaunselor kerana individu sentiasa ada kesulitan. Pandangan saya, kaunselor akan terus membantu klien sehingga klien menyatakan bahawa dia tidak ingin memerlukan pertolongan kita lagi.

Berdasarkan kepada amalan CTRT, kita kena faham klien kenapa dia bertingkah laku bermasalah. Semak Quality World, Basic Needs, Total Behaviour, Real Worl, Perceived World. Kemudian barulah kita boleh bantu klien berdasarkan kepada Reality Therapy berdasarkan prosedur WDEP. Boleh rujuk laman blog saya drjazimin.blogspot.com dan drjazimin.com untuk mengetahui lebih mendalam tentang amalan CTRT ini.

Tetapi sebagai guru lain pula peranannya. Kita bukan sekadar melaksanakan sesi kaunseling malah kita diberi juga amanah membimbing. Selagi tidak bertentangan dengan syariat bimbinglah pelajar semoga mendapat keredhaan Allah dan pahala di akhirat nanti.Semuanya bergantung kepada pilihan kita. Jika kita buat dengan ikhlas, perasaan boring dan kecewa mungkin dapat diminimakan kerana kita yang memilih untuk membantu klien kita dan kita rasa ikhlas membantunya.


Banyak sebenarnya kaedah dan teknik dalan kaunseling yang boleh digunakan. Ada dua isu di sini iaitu pertama adakah kita sebagai kaunselor tahu tentang teknik kaunseling itu dan kedua adakah kita mengaplikasinya. Jadi pilihannya kita kena tambah ilmu kita dengan menghadiri bengkel membantu individu secara lebih spesifik dan selepas itu kita hendaklah sentiasa praktis kaedah kaunseling tersebut dalam sesi kaunseling.


Semoga Cikgu Zapri suka kepada kerjaya ini kerana kita membantu memudahkan mereka mengenal diri mereka dengan lebih dekat.

No comments: